Datakeskusteollisuuden Poikola Porissa: Sähköverkkoihin lisää tilaa joustavilla liittymissopimuksilla

SuomiAreenan “Vety, Data vai Hype?” -keskustelussa puhunut Datakeskusteollisuuden toiminnanjohtaja Antti Poikola nosti esiin uuden vielä vähän tunnetun tavan tehostaa sähköverkkojen käyttöä.

Eduskunta muutti sähkömarkkinalakia niin, että tämän vuoden alusta tuli mahdolliseksi uudenlaiset joustavat liittymissopimukset sähköverkkoon. Joustavuus tarkoittaa, että datakeskus tai muu sähkönkäyttäjä saa normaalioloissa suuremman kapasiteetin, mutta poikkeustilanteissa sähköverkkoyhtiö voi rajoittaa liittymän tehoa. Rajoitusmahdollisuuden takia sähköverkon olemassaoleva kapasitteetti saadaan palvelemaan suurempaa määrää asiakkaita sillä välin kun sähköverkkoa parannetaan.

Uuden lain mukaan sähköverkkoyhtiön on tarjottava joustavaa liittymissopimusta silloin, kun kiinteää liittymää ei voida antaa verkon kapasiteetin vuoksi. Joustavat sopimukset voivat siis mahdollistaa datakeskuksen nopeamman käyttöönoton sellaisissa paikoissa, joissa ei olisi mahdollista saada riittävän järeää tavanomaista sähköliittymää. Verkon kriittisinä huippuhetkinä joustavan liittymissopimuksen tehnyt datakeskus tukeutuisi omaan varavoimaansa.

Datakeskus voisi olla käynnistämässä ja kiihdyttämässä verkon rakentamista alueelle niin, että siitä hyötyvät myös muut myöhemmin tulevat investoinnit, kuten vetyteollisuuden laitokset.

“Tämä olisi win-win-asetelma, joustavat liittymät voivat yhdistää datakeskukset, vetyinvestoinnit ja sähköverkon kehittämisen samaan tarinaan,” Poikola sanoo.

Joustavia liittymissopimuksia harkitsevien datakeskusoperaattorien kannalta olennaista on varmistaa, että datakeskus todella pyörii kaikissa olosuhteissa joko verkkovoimalla, akuilla tai varavoimalla. Parhaimmillaan joustava liittymä voi olla kannustin suunnitella datakeskus tai muu investointi alusta asti sähköjärjestelmän resurssiksi.